right menu
Sponsors















Bezoekers

 Bezoekerstatistieken
3 Online
13 Vandaag
51 Gisteren
131 Week
1391 Maand


Missie en Visie

Bree AC

Missie en visie van atletiekclub Bree AC

  1. Doelstelling
  2. De hoofddoelstelling van Atletiek Club Bree is een club te vormen waar iedereen zich thuis moet voelen. Specifiek voeren wij een beleid op 2 fronten:

    • enerzijds de atletieksport in al zijn facetten aanbieden aan ieder atleet en deze progressief voorbereiden op de competitiesport.
    • anderzijds kansen en mogelijkheden bieden aan in principe iederéén om “gezond te bewegen en te sporten” als recreant of jogger.


  3. Leeftijdsgroepen en takken
  4. Bree AC volgt de Vlaamse Atletiekliga in de verlaging van de minimumleeftijd. Aan de 6-jarigen (kangoeroes) wordt via spelvormen gecombineerd met atletiekinitiatie recreatief aan atletiek gedaan. Voor deze categorie worden geen wedstrijden ingericht.

    Vanaf de leeftijd van zeven jaar biedt Bree AC het hele atletiekgamma aan. Van spurt en hoogspringen over afstandlopen tot discuswerpen en hamerslingeren. In alle leeftijdscategorieën maar vooral bij de jongsten wordt de nadruk gelegd op het ontwikkelen van de motorische vaardigheden: Uithouding - Kracht - Snelheid - Lenigheid – Coördinatie speelt hierbij een grote rol.

    Vanaf de leeftijd van 12-13 jaar wordt progressief meer nadruk gelegd op het competitief karakter van de atletiek en kan de atleet zelf kiezen om bepaalde disciplines beter onder de knie te krijgen. Daarnaast is er ook ruime aandacht ook voor de algemene lichamelijke opvoeding voor jongeren.

    Om dit project te realiseren beschikt Bree AC over een uitgebreide en enthousiaste groep van deskundige trainers die zorg dragen voor de kwaliteit. Ook de ouderen kunnen hun conditie en/of competitiviteit aanscherpen met het oog op het deelnemen aan boslopen, veldlopen, stratenlopen, halve- en hele marathons.


  5. Deelname aan wedstrijden
    • Kangoeroes
    • Sinds een 5-tal jaren is de minimumleeftijd bij de Vlaamse atletiekclubs verlaagd. In deze categorie ligt de nadruk op motorische ontwikkeling met spelvormen. Zij trainen éénmaal per week op woensdag. Ze kunnen nog niet deelnemen aan wedstrijden. In de winter zijn er bij de veldlopen wel op meerdere plaatsen (ook bij onze Sinterklaasveldloop) voorwedstrijden volgens het principe van de scholenveldlopen (gemeenschappelijk starten achter een lint en dan een stukje individueel). In de zomer organiseren sommige clubs Kid’s Atletics.
      Opm.: Uitgebreide info over het opleidingsmodel binnen de atletiek vind je op de website van de atletiekliga: http://www.atletiek.be/jeugd/ouders/training-jeugdatleten

    • Benjamins en Pupillen
    • In deze categorieën wordt zoveel mogelijk polyvalent getraind. Dit wil zeggen dat alle atletiekdisciplines aan bod komen: springen, werpen en lopen. Bij de allerjongste groep, benjamins (2de en 3de leerjaar) leert men al spelenderwijs de verschillende disciplines kennen, bij de pupillen (4de en 5de leerjaar) wordt al meer aandacht besteed aan de technische uitvoering en zij kunnen al eens een specialisatietraining krijgen van een disciplinetrainer.
      Er wordt geen wedstrijdverplichting opgelegd, maar samen deelnemen aan een (beperkt) aantal wedstrijden verhoogt het groepsgevoel én de motivatie van kinderen en trainers. Trainingen gaan door op maandag en woensdag van 18u tot 19u in Bree (2de jaars pupillen trainen van 18.45u tot 20u) (alle disciplines) en op vrijdag van 18u30 tot 19u30 in Bocholt (looptraining).
      Om het groepsgevoel te creëren en kinderen kennis te laten maken met wedstrijden, moedigen we deze groep aan om minimaal aan de 3 wedstrijden in Bree deel te nemen.

    • Miniemen, cadetten, scholieren, juniors, seniors en masters
    • Vanaf 11 jaar gaat het er iets ernstiger aan toe, maar plezier beleven en vrienden maken blijven pijlers waar in deze club veel aandacht aan besteed wordt. De trainingen hebben als doel de algemene vaardigheden van de atleten (snelheid, kracht, uithouding, lenigheid en coördinatie) zo goed mogelijk verder uit te bouwen en hen ondertussen nog meer met de atletiekvaardigheden vertrouwd te maken. Specifieke trainingen worden ondertussen ingevoerd. Deze trainingen hebben als doel om de atleten de kans te geven om zich in een bepaalde discipline meer te gaan ontwikkelen.
      Dit maakt het moeilijk om hier nog personen die helemaal niet aan wedstrijden willen deelnemen te laten deelnemen. (Om hier een aparte groep “recreanten” op te richten hebben we momenteel te weinig omkadering.) We streven naar minimaal 7 wedstrijden per jaar (deze in Bree inbegrepen). Trainingen gaan door op maandag en woensdag van 18.45u tot 20u in Bree (alle disciplines) en op vrijdag van 18u30 tot 19u30 in Bocholt (looptraining). Specifieke trainingen worden gegeven op uitnodiging (en na een voorafgaand gesprek met de ouders) en kunnen op andere momenten worden gegeven. oa looptrainingen op dinsdag en donderdag, kampnummers op dagen in samenspraak met de trainer)

    • BEWEEG
    • AC Bree biedt verder een bewegingsprogramma aan dat de gekende “start to run” combineert met o.a. spierversterkende oefeningen, stabilisatie, coördinatie en conditionele vaardigheden. Je beweegt met lichaam én geest. Daarom is er zeker ook aandacht voor het “fun”- element. Wij houden rekening met het startniveau zodat iedereen de kans krijgt te bewegen binnen zijn/haar mogelijkheden. Trainingen zijn hier op maandag en woensdag van 20 tot 21u. Om de groep enigszins homogeen te houden leggen we hier een minimumleeftijd op van 20 jaar.


  6. Doelgroep
  7. De vereniging staat open voor jongens en meisjes vanaf de leeftijd van 6 jaar alsook voor dames en heren zonder leeftijdsgrens.

    Via het BEWEEG programma, waar BREE AC in samenwerking met de sportdienst aan meewerkt, kunnen ook volwassen die terug (recreatief) aan hun conditie willen werken aansluiten.

    Je kan er atletiek beoefenen in een ontspannen en familiale sfeer onder de leiding van kundige en gediplomeerde begeleid(st)ers. Ongeacht je aangeboren talent kan je er terecht om je grenzen te verkennen, je te meten met anderen in wedstrijden of om gewoon “gezond te bewegen en te sporten”.


  8. Meer dan lopen
  9. Atletiek is niet alleen maar lopen maar ook springen,werpen, weerstand opbouwen, …Alle disciplines worden er stapje voor stapje aangeleerd.

    In alle leeftijdscategorieën en in het bijzonder bij de jongsten wordt de nadruk gelegd op het ontwikkelen van motorische basisvaardigheden zoals uithouding, snelheid, kracht, coördinatie en lenigheid. Richtlijn bij de allerjongsten is al spelend de diverse atletiekdisciplines leren ontdekken.